Lausuntoni puolue- ja vaalirahoituslakien muuttamisesta

Julkaistu: 17.9.2015 13:08

Tässä on nopeasti kirjoittamani lausunto sellaiseen lausuntopyyntöön kuin "Ehdotus hallituksen esitykseksi laiksi puoluelain sekä ehdokkaan vaalirahoituksesta annetun lain muuttamiseksi".

En kannata ehdotusta hallituksen esityksestä tässä muodossaan, koska puoluetuen uudistaminen koskemaan tosiasiallisesti eduskunnan ulkopuolisiakin puolueita jäisi sitten lojumaan seuraavalle kerralle, kun näitä lakeja uudistetaan.

Kahden prosentin kannatus puolueelle käytännössä tarkoittaa, että se puolue olisi jo päässyt eduskuntaan ja saisi muutenkin siis puoluetukea. Tämä ehdotus ei siis muuta yhtään mitään. Eikö lisäksi tarkoitus ollut selkeyttää lainsäädäntöä? Ei vaihtoehtoisen mitään tekemättömän kriteerin lisääminen puoluetuen saamiselle sitä ainakaan tee.

Parempi tapa jakaa puoluetukea olisi esimerkiksi reilumpi.puoluetuki.fi:n ehdotus, että puoluetuki jaettaisiin äänikohtaisesti kaikille rekisteröidyille, viimeisimmissä eduskuntavaaleissa vähintään viisi tuhatta ääntä keränneille puolueille. Tämä tarkoittaisi myös sitä, että yhdellä äänellä saa annettua jonkin verran rahaa lempipuolueelleen, vaikka se ei pääsisikään eduskuntaan olettaen, että puolue kerää 5000 ääntä. Tämä voisi lisätä äänestysintoa.

Yksi muutos, jonka tahtoisin myös puoluelakiin olisi, että puoluelain 6§ muutetaan muotoon:
"§6 Puolue, jonka ehdokkaista ketään ei ole valittu edustajaksi viimeksi toimitetuissa eikä niitä edeltäneissä eduskuntavaaleissa, eikä ole saanut vähintään 5 000 ääntä, poistetaan rekisteristä. Puolue poistetaan rekisteristä myös, jos se on lakannut olemasta rekisteröitynä yhdistyksenä.

Puolue voidaan poistaa rekisteristä myös oman hakemuksensa perusteella."

Äänten saaminen vaaleissa kun on todennäköisesti huomattavasti hankalampaa kuin kannattajakorttien kerääminen, niin ei ole mitään järkevää syytä pakottaa esimerkiksi 25086 ääntä saanutta Piraattipuoluetta keräämään 5000 kannattajakorttia, koska tuki on jo todettu vaaleissa. Äänet vaaleissa ovat lisäksi paljon paremmin todennettavissa kuin allekirjoitukset kannattajakorteissa.

Aiheeseen liittyviä kirjoituksia