Ei hukata ääniä, vaan muutetaan vaalitapaa

Julkaistu: 17.4.2015 10:57

Julkaistu Keskisuomalaisen verkkosivuilla 17.4., kenties lehdessäkin, mutta en ole tarkistanut: http://www.ksml.fi/mielipide/mielipidekirjoitukset/ei-hukata-aania-vaan-...

Sain Keski-Suomen nuorisovaaleissa viidenneksi eniten ääniä, 143. Keski-Suomessa valittavia ehdokkaita oli 10.

Valtakunnallisesti sain eniten ääniä valitsematta jääneistä. Tämä alleviivaa tarvetta uudistukselle vaalitavassamme.

Vaalitavan ei tule suosia puolueita vaan ihmisiä, jolloin päästään myös haitallisesta puoluekurista aika hyvin eroon. Ehdotan ratkaisuksi siirtoäänivaalitapaa, jossa äänestäjä saa kirjoittaa äänestyslappuun niin monta ehdokasta kuin vaan tahtoo mieluisuusjärjestyksessä. On myös mahdollista olla valmiita listoja, joista voi yliviivata tai lisätä omia ehdokkaitaan. Tämän jälkeen läpi päässeet ehdokkaat ratkaistaan kolmessa vaiheessa:

1. Kustakin vaalilipusta lasketaan yksi kokonainen ääni kyseisessä lipussa ensimmäiseksi merkitylle ehdokkaalle.

2. Äänikynnyksen ylittäneet ehdokkaat katsotaan valituiksi. Kultakin valitulta siirretään ylijäämä-osa kustakin hänen saamastaan äänestä kyseisellä vaalilipulla seuraavaksi merkitylle ehdokkaalle.

3. Jos paikkoja on edelleen täyttämättä, kun kaikki ylijäämä-äänet on siirretty, karsitaan pois vähimmässä äänimäärässä oleva ehdokas ja kukin tälle laskettu ääni siirretään kyseisessä vaalilipussa seuraavaksi merkitylle ehdokkaalle.

Ääniä ei siis mene juuri yhtään niinsanotusti ”hukkaan” siirtoäänivaalitavassa.

Taktinen äänestäminen olisi todella vaikeaa ja suhteellisuus toteutuu automaattisesti kaikkien äänestäjäkunnassa olevien mielipideryhmien välillä. Ja mikä tärkeintä, pääsisimme puoluekurin aiheuttamasta harvainvallasta eroon.

Menestys vaaleissa, vaikka pienpuolueen ehdokas ei tulisikaan valituksi, lisää kuitenkin pienpuolueiden uskottavuutta ja voi saada valtapuolueet tekemään myönnytyksiä.