Kannanotto mielenosoituksen kieltoon Brysselissä

Julkaistu: 11.3.2013 0:00
Sain tietää tällaisesta eilen illalla:

Ensi viikon suurmielenosoitus vyönkiristyspolitiikkaa vastaan on kielletty poliisin toimesta Brysselissä. EU, rauhan nobelisti, rajoittaa jälleen kansalaisoikeuksia. Mielenosoitus aiotaan silti järjestää tavalla tai toisella. Tämä ”eurooppalaisen kevään” meininki alkaa muistuttaa yhä enemmän arabikevättä.

Tilapäivitys käyttäjältä For a European Spring:

IMPORTANT INFORMATION: The march was banned by the police. The police doesn’t want to give permission for our protest when European heads of states meet and further deepen authoritarian neoliberalism. We are still mobilizing! For now we call for an assembly at 3pm in Parc du Cinquantenaire at ETUC rally. We are evaluating the situation and further information will follow as soon as possible.

Myös Firenze10+10-foorumin verkkosivut näyttävät kaatuneen. ForAEuropeanSpring jatkaa tiedottamista Facebookissa osoitteessa https://www.facebook.com/ForAEuropeanSpring

Ellei mitään vankkoja todisteita löydy sitä vastaan, että EU olisi ollut kiellon takana, oletan sen olevan, koska mielenosoitus sentään järjestetään EU:n oman tapahtuman yhteydessä.

Väitän siis näillä tiedoilla ja päätelmillä, että EU olisi rikkonut jälleen kerran ihmisoikeuksia. Ihmisoikeuksien yleismaailmallisessa julistuksessa 20. artiklassa mainitaan ”Kaikilla on oikeus rauhanomaiseen kokoontumis- ja yhdistymisvapauteen.”

Olen poliittisen sanan- ja ilmaisunvapauden sekä muiden yleisesti hyväksyttyjen poliittisten oikeuksien (joihin rauhanomainen mielenosoittaminen kuuluu) kannattaja, joten tuomitsen EU:n päätöksen kieltää mielenosoitus.