Kannanotto Jyväskylän puukotukseen 30.1.2013

Julkaistu: 1.2.2013 0:00

Tämä on toki yksittäistapaus, josta minun ei tarvitsisi kirjoittaa, mutta kyllähän se vähän koskettaa, kun se tapahtuu omalla paikkakunnallani poliittisessa tilaisuudessa, jonka vuokran maksavan tahon kanssa olen suunnitellut poliittisia tilaisuuksia.

Oma spekulaationi teon motiivista on, että tässä yhteiskuntamallissa mallissa ei pääse vaikuttamaan asioihin, joten he käyttävät väkivaltaa poliittisen agendansa ajamiseen. Toisin sanoen he pyrkivät pelottelemalla saamaan jotain muutosta aikaan. Mikä muukaan voisi olla teon motiivi, kun kerran hyvinvointia on jo pitkään ajettu? Osallistavampaa demokratiaa taas on ainoastaan ihan viime aikoina kynnenkärjen murto-osan verran ajettu, eli sen vaikutuksesta tällaisten poliittisten väkivaltatekojen määrään ei ole vertailukelpoista tilastotietoa Suomessa.

Voin siis sanoa, että oma poliittinen agendani ei muutu tapahtuman johdosta. Ei myöskään ole tarvetta lisätä turvallisuuteen käytettyä budjettia, sillä sillä on tapana ”puukottaa itseään selkään” hyvinvointipalvelujen samanaikaisen alasajamisen johdosta. Sen sijaan on löydettävä ne ennaltaehkäisevät toimenpiteet, jolla poliittista väkivaltaa voidaan ehkäistä ja poliittisten toimijoiden on uskallettava jatkossa toimia avoimesti siitäkin huolimatta, että tällaista on tapahtunut. Minä itse ainakaan rehellisenä poliitikkona en pelkää ja painu kuoren sisään. Uskon nimittäin omaan agendaani niin vakaasti, että en näe kenelläkään syytä tulla puukottamaan minua.

Teon itsessään toki tuomitsen. Nykyisin meillä on jo käytössä asialista-kansalaisaloitemenettely sekä asialista-kuntalaisaloitemenettely, joten jatkossa toivottavasti väkivaltaiset yksilöt kanavoivat turhautumisensa Järjestelmään näihin (mielestäni edelleen liian vaatimattomiin) osallistumisen muotoihin.